болница

Д-р Станимир Хасърджиев: Трябва да се преосмисли ролята на пациентските организации

Дошъл е моментът да се преосмисли ролята на пациентските организации, заяви пред БНР д-р Станимир Хасърджиев – директор на Националната пациентска асоциация.

“Новото ръководство на организацията идва с амбициите да заговори за издигане на ново ниво на пациентското движение и ролята на българския пациент в здравната система. Дошъл е моментът, в който и ние като организации, и държавата ни трябва наистина да преосмисли ролята на пациентските организации, колаборацията, която се случва с тях, очакванията към пациентите за това те да участват във взимането на решения, в структурирането на здравната система, така че тя да е възможно най-ефективна и съобразена спрямо техните нужди”, коментира той в предаването “Хоризонт до обед”.

Според него имаме огромен път, който трябва да извървим и като законодателство, и като организационни промени в самите организации, за да могат да отговорят на съвременните нужди:

“Това не е самоцел – просто пациентите да участват в системата на здравеопазването, напротив – доказано е, че когато една здравна система е построена около интересите на нейния потребител, тогава ефективността на тази здравна система многократно се повишава”.

По думите му в България доста изоставаме в това отношение – да бъдем близо до нуждите на пациенти:

“Като че ли здравната ни система е построена около всичко друго, но не около това как да оживее пациентът и как да подобрим здравеопазването”.

Дошъл е моменът пациентите да участват под някаква форма във взимането на решенията в системата, категоричен е д-р Хасърджиев. Той напомни, че пациенти и пациентски организации участват в почти всички институции, работни групи и форми на взаимодействие с държавната власт. Трябва да разгледаме въпроса – доколко обаче това е ефективно, смята той.

Директорът на Националната пациентска асоциация подчерта още, че липсата на приет бюджет означава, че ще се работи по бюджети от предходните години, което значи, че вероятно няма да има достатъчно средства за нови услуги, продукти, клинични пътеки. По думите му е голям проблем липсата на адекватно бюджетиране и финасниране, което се вижда от огромния процент доплащане, който пациентът трябва да прави всеки път, когато му се наложи да се докосне до здравната система:

“Ние сме държавата с най-високия процент доплащане от джоба на болния човек и когато се разболее – човек се налага да си продава нивите, а не да си гледа здравето”.

Източник: БНР