Информационна кампания за сърдечносъдовия риск започва през април

Информационна кампания за сърдечносъдовия риск започва през април, съобщиха организаторите. В рамките й, под наслов „Обичам живота си“, в 50 аптеки в София, Пловдив, Варна, Плевен, Стара Загора, Хасково и Благоевград ще се извършват тестове за измерване на сърдечно-съдовия риск. Консултациите ще са безплатни и без предварително записване. Списъкът на аптеките, включени в инициативата, е публикуван на сайта на кампанията.

В предходните издания на кампанията през изминалите две години над седем хиляди души са определили своя сърдечно-съдов риск. Според данните, 45 на сто от тях са били с висок или много висок сърдечносъдов риск. Тревожен е фактът, че в миналогодишната кампания всеки трети от установените с много висок сърдечно-съдов риск не е знаел за това.

По данни от Евростат средната смъртност от инфаркт, инсулт и сърдечносъдови заболявания в Европейския съюз е около 370 на 100 000 души, докато за България стойностите са около 1220 на 100 000, каза д-р Саркиз Калустян, кардиолог в столичната болница „Св. Анна“. По думите му, най-тежка е ситуацията в Северозападния и Югоизточния регион. При ранно установяване на миокарден инфаркт пациентът може да се възстанови почти на 100 процента. Важно е да се разпознаят симптомите – болка в гърдите, необясним задух, тежест, и веднага да се вземат мерки, допълни той. 

През 2021 г. В България са регистрирани 34 699 случая на остра мозъчносъдова болест и 8670 случая на инфаркт на миокарда, показват данни на Националния център по обществено здраве. БТА